دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

آنچه لوگوها انجام مي دهند

۷۴ بازديد

طراحي هاي لوگو

طراحي لوگو و آرم (Logo Design)با بيش از 1500 نمونه كار گرافيكي طي 12 سال توسط تيم ريوال توانسته اين مجموعه را در اين قسمت جزو بهترين ها قرار دهد

نشان واره عنصر نوشتاري,تصويري و يا سمبل گرافيكي را شامل مي شود كه با استفاده از بيان يك عبارت از طريق نشانه,نوشتار و علامت يك مفهوم خاص را به بيننده انتقال مي دهد.از نشان واره ها به عنوان امضاء نيز استفاده مي شود تا فعاليت يك فرد و سازمان را نشان دهد.نشان ها عنصري از علائم ديداري را نيز شامل مي شود;كه به صورت خاص ايده پردازي و اجرا مي شود.اين اشكال با استفاده از عناصري خاص شكل مي گيرد و شكلي جديد به وجود مي آورند.هويت هر مجموعه بر اساس نشانه آن مجموعه مشخص مي شود

اين بخش يكي از جنبه هاي بازار تجاري يا يك نهاد اقتصادي يك شركت است و شكل ها ، رنگ ها ، فونت ها و تصاوير آن معمولاً با ساير آنها كه در يك طاقچه در بازار تفاوت هاي چشمگيري دارند.همانگونه كه مي دانيد هر شركت، اداره، سازمان و يا نهاد خصوصي و دولتي با يك “نماد” يا “نشانه” شناخته مي شود. به عنوان مثال شركت ايران خودرو با نشان “اسب” (سمند) شناخته شده است. اين امر به نحوي “برنديگ” و برند سازي براي آن شركت است.

برنديگ و هويت بصري شاخه اي از حوزه تبليغات و بازاريابي است كه با زيبايي شناسي بصري در حوزه گرافيك و طراحي عجين شده است. يك نماد يك شركت خوب،  مي بايست داراي خصوصياتي ارزشي اقتصادي و هنري والايي باشد تا بتواند به صورت اجمالي معرف آن شركت يا ارگان در كوتاه ترين زمان ممكن باشد. شركت هاي زيادي در دنيا امروزه از امر برنديگ براي مطرح شدن و رقابت استفاده مي كنند.

به صورت كوتاه  اگر شما يك شركت داشته باشيد و يك نماد را براي شركتتان معرفي كنيد و ساليان متمادي با همان نماد كار كنيد. مردم شما را با آن نماد مي شناسند.

طراحي لوگو،طراحي آرم و نشانه

اولين قسمتي كه از هر مجموع به نمايش گذاشته مي شود نماد آن مجموعه است;به نوعي هويت يك مجموعه در يك قاب به بيننده ارائه مي شود .يك نشانه ميتواندحس اطمينان را به بيننده القاء كند و نقش اساسي در شكل گيري هويت آن برند داشته باشد.شايد به نظر شما اين مطالب چه ارتباطي به خدمات طراحي لوگو دارد، توجه داشته باشيد نشان واره با وجود دارا بودن زيبايي بصري و شنيداري، اما در حوزه برنديگ قرار ميگيرد.

طراحي نشانه تلفيقي از ماهيت و شاكله ي شركت شماست. يك تبليغ و نشانه كه حتي بعد از مدت زمان استفاده از آن نيز هنوز جذاب و قابل تكرار و حتي به صورت فوكاهي مورد استفاده باشد،علامت موفقي است به عنوان مثال “صاايران، هر روز بهتر از ديروز،  اين برندسازي آنقدر محبوب و موفق بوده است كه حتي بعد از حيات بصري و شنيداري خود نيز امتداد داشته و بارها و بارها تكرار شده است.

آشنايي و اعتماد سازي به وسيله  طراحي لوگوي ريوال چگونه صورت ميگيرد؟

اگر شما تبليغ برندي را در رسانه ديده ايد و حال به فروشگاهي جهت خريد آن نوع كالا رفته ايد شما نماد آن شركت را به صرف ديدن بصري و تقارب آن با ذهن ناخودآگاتان را بيشتر مي پسنديد و اين امر سبب اعتماد بيشتر به آن برند خواهد شد.

در كل طراحي نشانه مانيفست كل شركت شماست و ميتواند شما را بهتر و دقيق تر در عموم مردم جانمايي كند. معرفي يك شركت، برند و هرچيز ديگر در ۲۰ دقيقه اول آشنايي افراد با آن محصول و يا برند صورت خواهد گرفت اگر يك تبليغ از اين مقوله بهره لازم را نبرد دچار ضعف است و آرم به عنوان شعار تجاري، سياسي و حتي اجتماعي فعاليت شما در اين ۲۰ دقيقه ميتواند بسيار موثر باشد.

بعد از فروش محصول نماد چگونه مي تواند مبلغ برند شما باشد؟

مثال برند نوكيا بسيار مثال خوبي است ! هرگاه شما تلفن همراه خود را روشن مي نماييد صداي آن را خواهيد شنيد حتي با فرض بر اينكه تلفن همراه شما در جيبتان باشد، افرادي كه در اطراف شما هستند باشنيدن صداي گوشيتان به نحوي تبليغ نوكيا را درك خواهند نمود، اينكه شما گوشي نوكيا داريد، تعداد دفعاتي كه با اين امر موجه شده ايد بسياراند. و اين خود به نحوي تبليغ رايگان براي برند شماست.

تا بحال شده است از برندي استفاده نماييد و از داشتن آن برند رضايت كافي را داشته باشيد؟ اگر چنين اتفاقي براي شما رخ داده است حتما توجه نموده ايد كه به محض شنيدن صدا، تصوير و … آن برند در رسانه ها، شما ترغيب به ديدن آن آگهي و … خواهيد شد. اين امر نشان دهنده آن است كه وقتي به برندي اعتماد مي كنيد، آن را ناخوآگاه پيگيري مي نماييد! و اين امر با كد سازي (آرم ، علامت و …) از طرف آن برند انجام خواهد شد و اينگونه است كه شما را ترغيب به خريد بعدي و بروز رساني كالايتان مي نمايد.

در خاتمه برندينگ هزينه ايست كه اكنون پرداخت مي نماييد اما در مدت زمان و هرچه بيشتر پيش برود همانند سود سرمايه گذاري به شما سود بيشتري را ارائه مي نماييد و يكي از ابزار هاي برنديگ و نماد سازي “طراحي لوگو” شناخته خواهد شد. كه نه تنها جنبه تبليغاتي، بلكه اقتدار و قدرت يك شركت را مي رساند.

نكات مهم براي طراحي لوگوي كارآمد

يك آرم خوب از لحاظ فرم مشخص ، مناسب ، عملي ، گرافيكي و ساده است و پيام مورد نظر مالك را منتقل مي كند. يك مفهوم يا "معني" معمولاً پشت يك آرم مؤثر است و پيام مورد نظر را به شما ارتباط مي دهد. يك آرم بايد بتواند در هر اندازه چاپ شود و در اكثر موارد بدون رنگ موثر باشد. يك آرم عالي در اصل به دو چيز جلب مي شود: مفهوم عالي و اجراي عالي.


لوگو

برندي كه به دنبال شهرت واقعي است ، بديهي است كه بايد از يك لوگو خوب و مناسب برخوردار باشد. بله ، فرايند شكل گيري و بوجود آمدن يك آرم با موفقيت ساده به نظر مي رسد ، اين امر به دو عامل مهم بستگي دارد. در حالي كه ما هميشه نگران رنگ ها و قلم ها هستيم ، به سختي به جنبه حياتي ديگر اين فرآيند علاقه مندي هم شكل مي گيرد.

در بالا به صورت اجمالي در رابطه با برند و لوگو توضيح داده شد. اين دو داراي يك خاصيت بصري هستند اما در رسانه و مديا شما با حركت، صدا و در كل متغييرهاي بصري و شنيداري روبرو هستيد. حال اين به چه معني است؟

با يك مثال ساده شروع خواهيم كرد قطعا همه ما با سري اول موبايل هاي كه در ايران ورود پيدا كرداند  آشنا هستيم، شركت Nokia جزوه همين دسته از بازار رقابتي در ايران بوده است. اگر از شما بپرسم علامت شركت نوكيا چيست؟ در جواب چه خواهيد گفت ؟
دو دست كه همديگر را مي فشارند؟ يك دست كودك و يك دست مسنتر !

قطعا شما در همين حين كه به اين تصوير را تجسم نموديد، صدايي نيز به ذهنتان خطور كرد، كه آن هم مختص به شركت نوكيا خواهد بود.

حال چه سودي نشانه براي شما و تجارت شما خواهد داشت؟

انسان داراي حواس ۵ گانه است و اين حواس به صورت ناخودآگاه بر روي ذهن شما تاثير عميقي خواهد داشت. بوي يك گل رز را مي توانيد تجسم كنيد؟ اين امر نشان مي دهد حتي اگر گل رزي وجود نداشته باشد شما بوي آن را در ذهنتان ثبت و حتي قابليت ياد آوري آن را نيز داريد. نشانه مي تواند دقيقا همين قابليت را داشته باشد.

دقت كنيد در جهان امروز و شما مي بايست به صورت خيلي دقيق ، حساب شده و حرفه اي اقدام به تبليغ نماييد اين روش ها اعبارت اند از :

• آشنايي
• اعتماد سازي
• معرفي
• ايجاد نياز
• فروش و خدمات
• پيگيري پس از فروش

يك طرح خوب بايد داراي ويژگي هاي زير باشد:

اعتبار :يك اثر مناسب بايد به گونه اي باشد كه بتواند به صاحب نشان واره و برند او اعتبار ببخشد و با فعاليت برند مرتبط باشد.
انتقال مفهوم:بايد به خوبي مفهوم و خصوصيات آن برند را به مخاطبينش انتقال دهد
ماندگار و قابليت به روز رساني: به نوعي بايد بتواند در طول زمان تكامل پيدا كند.هر چقدر از طراحي بگذرد بايد شكل كاملتر شود و اين ويژگي را پيدا كند كه بر اساس زمان هاي مختلف تغيير كند .
سازگار:بايد بتواند در سايز هاي مختلف تغيير كند و همچنين از رنگ هاي مختلف در آن استفاده كرد .
قابليت استفاده در سايت ها و شبكه هاي اجتماعي:امروزه سايت ها و شبكه هاي اجتماعي نقش مهمي در معرفي برندها دارند پس بايد به گونه اي طراحي شود كه بتواند به خوبي در اين قسمت ها مورد استفاده قرار بگيرند.
منحصر به فرد:يكي از مهترين ويژگي ها اختصاصي بودن آن است تا فرد يا سازمان سفارش دهنده بتواند به طوري قانوني از آن استفاده كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.